Uszkodzenia silnika najczęstszą awarią


Aktualna analiza szkód CarGarantie

CG Car-Garantie Versicherungs-AG (CarGarantie) jest jednym z wiodących i najbardziej doświadczonych specjalistów w zakresie gwarancji i utrzymania  klientów w Europie. Obecnie przedsiębiorstwo przeanalizowało swoje ubezpieczenia. Podstawą analizy było 655 892 nieaktualnych już gwarancji na używane samochody oraz 363 093 gwarancji rozszerzonych na nowe samochody zawartych w 2015 roku na okres 12, 24 lub 36 miesięcy, które obejmowały wszystkie marki i modele samochodów.

Większe prawdopodobieństwo szkody z powodu kompleksowego wyposażenia

Przemysł motoryzacyjny inwestuje ogromne kwoty w badania i rozwój. Głównym zagadnieniem jest tu przede wszystkim zautomatyzowana jazda. W ten sposób nie tylko poprawiają się standardy jakości i bezpieczeństwa pojazdów, lecz także coraz większe znaczenie zyskują inteligentne funkcje w samochodzie. Pojazd sam dodaje gazu oraz hamuje lub parkuje automatycznie. Asystent jazdy w korku odciąża kierowcę w monotonnych sytuacjach na drodze oraz wspomaga jazdę. Liczne funkcje i kompleksowe techniczne pakiety wyposażenia nie tylko zapewniają komfort, ale również zwiększają prawdopodobieństwo uszkodzenia. Aktualna analiza CarGarantie wyraźnie wskazuje, że średnie koszty pojedynczej szkody w wysokości 502 euro są dość wysokie.
Tak jak rok wcześniej w segmencie samochodów używanych najbardziej kosztownymi awariami są naprawy silnika, układu paliwowego (łącznie z turbosprężarką) i instalacji elektrycznej (rys. 1). Liderem jest i pozostanie silnik, którego udział w kosztach wzrósł o prawie 1% w porównaniu z 2015 rokiem. W przypadku gwarancji rozszerzonych na nowe samochody silnik, instalacja elektryczna i układ paliwowy (łącznie z turbosprężarką) również stanowią trzy najdroższe podzespoły. Również tutaj listę otwiera silnik (Rysunek 2). Koszty instalacji elektrycznej wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem, przez co podzespół ten zmienił miejsce w rankingu z czwartego (11,8%) na drugie (14,6%).



Uszkodzenia silnika na trzecim miejscu w segmencie nowych samochodów
W przypadku samochodów używanych najbardziej awaryjny podzespół stanowi układ paliwowy (łącznie z turbosprężarką) z wynikiem 19,3%. Tym samym zastępuje on na szczycie rankingu instalację elektryczną. Kolejne miejsce zajmuje wyposażenie elektryczne zwiększające komfort ze wskaźnikiem 10,8%. Miejsce poza podium należy do silnika ze wskaźnikiem 10,5% (rys. 3).
W samochodach nowych najczęstszym awariom ulegają również instalacja elektryczna i układ paliwowy (łącznie z turbosprężarką), jednak w odwrotnej kolejności niż w samochodach używanych (rys. 4). W aktualnej analizie elektryka zajmuje teraz pierwsze miejsce wśród najbardziej awaryjnych podzespołów. Na uwagę zasługuje zmiana związana z silnikami. Częstotliwość uszkodzeń wzrosła z 7,9% w zeszłym roku do 10,5%, co daje tym samym trzecie miejsce. Oznacza to, że w segmencie samochodów nowych silnik jest nie tylko najdroższym, lecz jednocześnie jednym z najczęściej psujących się podzespołów. Wyższy wskaźnik napraw odnotowuje się również w przypadku podwozi. W 2015 roku współczynnik uszkodzeń wynosił 2%. Obecnie podzespół ten zajmuje miejsce czwarte z wynikiem 8,6%.



Samochody używane: nagromadzenie szkód na początku gwarancji
Najczęstsze uszkodzenia samochodów używanych, ze wskaźnikiem 31,7%, występują na przestrzeni pierwszych 5000 km po rozpoczęciu okresu gwarancji. 54,2% uszkodzeń ma miejsce podczas pierwszych 10 000 km. W późniejszym czasie prawdopodobieństwo uszkodzenia spada z każdym kolejnym kilometrem (rys. 5). Tendencja ta jest zauważalna również w analizie czasowej wystąpienia uszkodzenia. 23,9% to z kolei wskaźnik informujący o tym, że prawie co czwarta awaria ma miejsce w ciągu pierwszych trzech miesięcy (rys. 6).

Samochody nowe: 57% uszkodzeń w pierwszym roku

W przypadku samochodów nowych można zauważyć inny podział uszkodzeń niż w segmencie samochodów używanych. Większość awarii (78,2%) występuje tutaj po przejechaniu 25 000 km od początku rozszerzonej gwarancji na samochody nowe. Ponad jedna piąta uszkodzeń (21,9%) następuje po przejechaniu mniejszej liczby kilometrów (rys. 5). Chronologicznie rzecz biorąc, ponad połowa uszkodzeń (57,3%) występuje w ciągu pierwszego roku po rozpoczęciu gwarancji. Pozostałe 42,7% szkód występuje po pierwszym roku (rys. 6)


Axel Berger, Prezes Zarządu CarGarantie:

„Aktualna analiza uszkodzeń pokazuje, że ubezpieczenie  kosztów naprawy opłaca się każdorazowo. Szczególnie w segmencie samochodów używanych widać wyraźnie, że wiele uszkodzeń następuje w ciągu pierwszych trzech miesięcy po zakupie pojazdu. Rozszerzona gwarancja na samochody nowe jest jednak również warta polecenia, jeśli uwzględnimy częstotliwość uszkodzeń drogich podzespołów, takich jak silnik. Gwarancja zapewnia liczne korzyści nie tylko klientom, lecz także dealerom samochodowym. Najważniejsze z nich to między innymi poprawa relacji z klientami, wzmocnienie własnej pozycji za sprawą aspektu jakościowego oraz wyższy obrót warsztatu. CarGarantie ma ponad 45 lat doświadczenia w zakresie  gwarancji i utrzymania klientów. Niezależnie od tego, czy samochód jest nowy, czy używany, specjalista w zakresie gwarancji znajdzie odpowiednie rozwiązanie i zapewni salonowi samochodowemu długotrwałe i efektywne wsparcie”.

 

Download